Verslagen lezen: waar staan we?

Blij te lezen dat het erkend wordt dat docenten als werknemers hart voor hun werkzaamheden hebben. Ook duidelijk dat het inzicht in hun functieomvang niet verbeterd is. Dat is ook moeilijk omdat het zgn. takenplaatje per school verschilt. Ook onduidelijk omdat de omvang van de lesuren verschillen. Wat wel duidelijk wordt is ondanks de focus op opbrengstgericht werken en de scholen grotere instanties zijn geworden, dus bedrijfsmatiger handelen, dit niet voor de lessen geldt. Wat ik tegenkom is vaker meer de lesvoorbereiding op het HOE maar niet op de lesdoelen..wat en waarom. Daarom worden lessen ook vaker niet geëvalueerd. Nu is evaluatie al niet standaard binnen de schoolorganisatie. Maar hoe meet je opbrengst als je als docent of leerling niet weet Wat er bereikt is? Eigenlijk weer een opleving van het gebruik van een lesplan. En natuurlijk hebben we dat al sinds de opleiding niet meer gedaan maar was zo gek nog niet. Dan wel in een simpeler en minder tijdrovende uitvoering. Lesdoelen, lesstof,lesmaterialen,leermiddelen,tijd,evaluatie en toetsing. Een les die SMART afgesloten wordt dus. Goed voor het beeld van de leerling en voor de docent. Wat heb ik vandaag bereikt en wat niet..? En voor de leerling misschien een opsteker dat hij of zij de dag inderdaad nuttiger heeft besteed op school dan thuis?

CONTACT

Als u wilt kunt u een email sturen, we nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Sending

©2018 PRODICO Professionalisering door Didactiek en Coaching

Log in with your credentials

Forgot your details?