Rol teamleider

Vandaag gewerkt met een team aan het aanvullen van de opdrachten die gemaakt zijn door vakdocenten vmbo. Het ging om ondernemende opdrachten van mensen die over 2 teams zijn verdeeld.

Een selecte groep van de docenten heeft al een training gehad hoe zij ondernemende opdrachten kunnen maken die gebaseerd zijn op een onderwerp waar hun hart ligt maar die duidelijk, afwisselend,over de muren van de school heen geformuleerd moesten worden. Daarbij moest er ook worden nagedacht over de aanpassing van de opdracht naar de doelgroep die aanmerkelijke verschillen vertoont.

Wat blijkt? Na 4 good practices was duidelijk dat allen het kader ondernemerschap hebben maar dat elke groep andere tools gebruikt.

Het blijkt maar weer dat de teamleiders in hun vergaderingen niet alleen het beleid van de school kunnen implementeren, activiteiten kunnen communiceren en voorbereiden maar vooral dat er lesinhoudelijk heel wat van elkaar te leren valt. Als opdrachten en toetsen door elkaar bekeken en aangevuld worden heb je een schat aan informatie en men werkt aan teambuilding tegelijkertijd.

Jammer dat teamleiders zich nog niet altijd bewust zijn van het feit dat zij het raamwerk teamvergadering op deze manier kunnen gebruiken. Op deze manier bij een vast item kan hij/zij ook zicht krijgen op de training die het team nodig heeft. Studiedagen worden nu soms heel globaal ingevuld met items die ertoe doen maar wat de docenten op dat moment niet aanspreekt. Zo wordt het een los element en duur als er niets met de opgedane kennis wordt gedaan.

Dit was in elk geval een geslaagde dag die zeker een vervolg krijgt als het aan de docenten ligt dus de vraag ligt bij de teamleider. Laat het in de teamvergadering vaker gaan over zaken waardoor wij van elkaar leren..

CONTACT

Als u wilt kunt u een email sturen, we nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Sending

©2018 PRODICO Professionalisering door Didactiek en Coaching

Log in with your credentials

Forgot your details?